• Česky
  • English
Home
Akce ÚEP
Aktuality
O ÚEP
Projekty
Archiv projektů
Nabídka služeb
ÚEP v médiích
Publikace
Home arrow ÚEP v médiích arrow Car-sharing: Pojem, který je dobré si zapamatovat ...a také car2go
Car-sharing: Pojem, který je dobré si zapamatovat ...a také car2go PDF Tisk E-mail

Projekt městské dopravy budoucnosti. Takové a další lichotivá pojmenování dostává systém sdílení automobilů, čili car-sharing. Ten se úspěšně ujímá jako výborný doplněk k systému veřejné dopravy ve velkých městech vyspělých zemí. Služba, která klientům umožňuje využívat automobil, aniž by jej museli vlastnit či se starat o jeho provoz a údržbu, je výhodná zejména v aglomeracích s velkou hustotou obyvatelstva a dobrou dopravní infrastrukturou. Nejnověji o tom přesvědčuje projekt společnosti Daimler AG nazvaný car2go, naplno zahájený před několika týdny v německém Ulmu.

Jestliže historická náměstí evropských měst obvykle patří holubům, ve stodvacetitisícovém univerzitním Ulmu letos 26. března plochu před gotickou katedrálou s vůbec nejvyšší chrámovou věží na světě (161,53 m) ovládly rovné dvě stovky modrobílých minivozů smart fortwo cdi s auto- matickou převodovkou. Na těchto sympatických dvoumístných vozítkách s kombinovanou spotřebou nafty 3,3 l/100 km a emisemi CO2 pouze 88 g/km stojí projekt car2go. Do Ulmu v Bádensku-Württembersku jej po dohodě s místní radnicí ve formě pilotního projektu umístila společnost Daimler AG už loni v říjnu. Tehdy pěti stovkám pracovníků tamního svého výzkumného střediska a dvěma stovkám jejich rodinných příslušníků poskytla možnost začít testovat originální projekt car-sharingu na první padesátce smartů. V dalším kroku byli letos v únoru do pilotního projekt přibráni i zaměstnanci místního prodejního a servisního střediska Mercedes-Benz a dceřiné společnosti koncernu Daimler firmy Evobus. To už flotila smartů čítala sto kusů. Od konce března je projekt car2go otevřen všem dospělým obyvatelům Ulmu s řidičským průkazem, jimž je zatím k dispozici 200 smartů.

JAK PROJEKT FUNGUJE

Princip je jednoduchý: Klient potvrdí, že souhlasí s podmínkami systému, a bezplatně se do něho přihlásí. Na svůj řidičský průkaz dostane samolepku s mikročipem, obdrží osobní identifikační kód (PIN) - a pak už hurá na výhody car2go. Kdykoliv klient bude potřebovat použít smart ze systému car2go, může si jej objednat 24 hodin předem telefonicky či přes internet. Stejným způsobem však získá i on-line informaci, kde nejbližší "volný" smart stojí právě teď. Vůz ovšem lze použít i tehdy, rozhodne-li se pro jízdu klient spontánně kdekoliv na ulici: Jde jen o to odstavený smart s logem car2go objevit na jednom z mnoha bezplatných parkovacích míst, které byly radnicí vyhrazeny pro projekt v ulicích, před veřejnými budovami, nákupními centry apod. Pak už stačí přiložit svůj řidičský průkaz s nalepeným čipem ke čtečce za předním sklem vozidla, aby se vůz odemkl, nastoupit, vyťukat svůj PIN do palubního počítače, čímž se odblokuje uzamykatelná schránka před spolujezdcem, z ní vyjmout klíček k vozidlu, nastartovat a rozjet se. Pokud klient jízdu přeruší a bude v ní chtít dále pokračovat, smart uzamkne klíčkem, takže vůz nikdo jiný nebude moci použít. Jestliže klient chce jízdu ukončit, vyjme klíček ze zapalování, vloží jej zpět do schránky, tu zaklapne, vystoupí z automobilu, zavře dveře a přiložením čipu na čtečku za sklem před řidičem vůz uzamkne. V tom okamžiku jízda s využitím systému car2go skončila.

A jak klient hradí využití služby? V Ulmu byla stanovena sazba 19 eurocentů za minutu jízdy. V poplatku je zahrnuto pojištění, silniční daň, spotřeba nafty, údržba vozu apod. - nikoliv však pokuty za případné dopravní prohřešky. Aby řidič vždy mohl zvolit nejkratší, resp. nejrychlejší cestu k cíli své cesty, je pro něho v každém vozidle připravena GPS navigace. Hodinový paušál za použití vozu činí 9,90 eura, čtyřiadvacetihodinový pak 49 eur. Jestliže klient najezdí měsíčně více než 2000 kilometrů, připočítá se mu na jeho účet za každých dalších 100 km navíc 9,90 eura. Vždy jednou za měsíc klientovi přijde k úhradě faktura s přesným rozpisem jednotlivých položek.

Dodejme, že systém má řadu "vychytávek". Počítá totiž nejen s pokutami, například za znečištění vnitřku vozu, ale i s bonusy. Bonus je klientovi přiznán třeba tehdy, jestliže sám dotankuje nádrž, v níž už zbývala méně než jedna čtvrtina paliva. Úhrada za natankování se provede kreditní kartou, která je uložena v každém vozidle. Proč bonus? Filozofie strůjců systému je jasná: Klient tak přece ušetří práci a čas servisnímu týmu, který o flotilu smartů pečuje!

Z ULMU SMARTY MÍŘÍ DO TEXASU

"Od samého počátku jsme vnímali car2go jako velkou příležitost pro Ulm - město vědy. Společně s veřejností očekáváme, že projekt odlehčí zvláště automobilovému provozu ve vnitřním městě a zlepší situaci s parkováním," konstatuje starosta Ulmu Ivo Gönner. Starosta má za to, že právě car-sharing, konkrétně projekt car2go, je platnou součástí budoucího konceptu mobility ve městech, protože vhodně doplňuje mix veřejné dopravy. Právě ve městě Ulm nalezla společnost Daimler AG pro svůj projektem výborného spolupracujícího partnera. Vklad radnice do projektu spočíval především ve vytvoření bezplatných parkovacích míst pro modrobílé smarty s logem car2go. Koneckonců minivozidla o délce 2,7 metru nekladou příliš vysoké nároky na velikost parkovacích ploch. Avšak i sami obyvatelé města Ulm jako centra vzdělanosti, koncentrace vysokoškolských studentů a velkého množství vysoce kvalifikovaných lidí projektu vytvořili velmi vstřícné a chápavé prostředí.

EKOLOGIE SPOLU S EKONOMIKOU

To oceňuje i Dr. Thomas Weber, který v představenstvu Daimler AG zodpovídá za koncernový výzkum a vývoj u Mercedes-Benz Car. A dodává: "Už velice slibné výsledky první interní pilotní fáze v Ulmu ukázaly, že jsme projektem car2go nalezli další odpověď na aktuální a budoucí potřeby mobility v městských aglomeracích. Ekologie a ekonomika jdou v tomto projektu ruku v ruce." Od smartů s dieselovým motorem se má v budoucnu přejít k jejich elektrické verzi. Jde jen o to vybudovat pro ně v Ulmu takovou infrastrukturu, aby auta bylo možné napájet elektrickým proudem ze zdroje přímo na ulicích.

Z Ulmu nyní tato koncepce míří do USA. Už letos na podzim Daimler AG totiž hodlá odstartovat systém car2go také v Austinu, hlavním městě státu Texas. "Pro toto velkoměsto se 750 tisíci obyvateli jsme se rozhodli záměrně," podotýká Jérome Guillen, ředitel oddělení Business Innovation Daimler AG. "Ve Spojených státech zaznamenává car-sharing největší nárůst na světě. Pro car2go tam vidíme velkou šanci, protože náš projekt má v porovnání s jinými car-sharing nabídkami řadu předností." Car2go se totiž podle Guillenových slov vyznačuje volnou dispozicí s automobily ve městě bez pevné vazby na odstavné plochy, spontánní a podle libosti trvající nájemní smlouvou i jednoduchou a přehlednou cenovou strukturou.

CHRÁNIT VEŘEJNÝ PROSTOR

V České republice se aktivní podpoře car-sharingu jako nového, vůči životnímu prostředí šetrnému způsobu využívání automobilů i vysvětlovací kampani k jeho různým formám věnuje například Nadace Partnerství či pražský Ústav pro ekopolitiku, o. p. s. Podle Michaely Valentové z Ústavu pro ekopolitiku se v evropských městech potenciál car-sharingu nahradit osobní automobily odhaduje na více než 600 tisíc vozidel, což by umožnilo získat zpět cenný veřejný prostor, a přispět tak ke zlepšení kvality života měst.

Například v Praze, jak Ústav pro ekopolitiku uvádí na svých www stránkách (www.ekopolitika.cz), lze očekávat velký potenciál pro služby sdílení vozidel. Počet automobilů registrovaných na území Prahy v roce 2006 dosáhl 761 071, z čehož 605 774 byly osobní vozy. Předloni vzrostl počet aut o dalších 11 285 (z toho o 3435 osobních automobilů). Kvůli řidičům dojíždějícím denně do Prahy ze sousedních regionů se zvyšuje i celkový počet cest ve městě. Část populace přestala používat veřejnou dopravu a přešla na osobní automobily. To v závěru minulého desetiletí způsobilo odliv v počtu cestujících veřejné dopravy, jejíž využívání opět zvolna roste od roku 2001. Praha zatím začala v centru regulovat parkování formou zón placeného stání. To je podle týmu, který se v Ústavu pro ekopolitiku věnuje car-sharingu, opatřením, jež veřejnosti usnadňuje pochopit, jakou má veřejný prostor hodnotu, a zároveň je předpokladem pro přijetí a pochopení významu systému sdílení automobilů.

UJME SE "SDÍLENÍ" I V ČESKU?

Mluvčí pražského magistrátu Ing. Jiří Wolf sice o car-sharingu hovoří jako o "nesporně zajímavém projektu", ale konstatuje, že hlavní město dosud takový projekt - ani jako záměr nijak nezpracovávalo, ani neanalyzovalo. Proto prý nemůže odpovědět na naši otázku: Co by bylo nutné v Praze nejprve připravit a zajistit, aby se vůbec mohlo o takovém či obdobném projektu alespoň začít reálně uvažovat? "Byly by to jen spekulace," odtušil Ing. Jiří Wolf.

Ještě méně jsme pochodili na magistrátu v Brně. Jeho tiskový mluvčí Mgr. Pavel Žára, M.A., nám lakonicky sdělil: "Odpovídat na futuristické, resp. spekulativní otázky ve smyslu "co by bylo, kdyby bylo" neumím..."

To v Ostravě alespoň nevyloučili, že o car-sharingu by časem mohli uvažovat. Náměstek primátora Vojtěch Mynář nám totiž napsal: "Projekt sdílení automobilů není v současné době součástí systému politiky rozvoje města a rozvoje dopravy. V podmínkách města Ostravy by tedy šlo o zcela nový model fungování městské dopravy. Pokud však zavádění systému v jiných městech vykazuje příznivé výsledky v dopadu například na životní prostředí a v delším časovém horizontu se bude významně prosazovat, naše město spolu se svými odbornými útvary se jistě o car-sharing bude zajímat."

Zdroj: Moderní obec Datum: 7.5.2009 Název: Car-sharing: Pojem, který je dobré si zapamatovat ...a také car2go Autor: IVAN RYŠAVÝ Str.: 48 Rubrika: Životní prostředí Číslo: 5 Oblast: Časopisy - ekonomika a politika Zpracováno: 7.5.2009 9:23:12 Identifikace: CEMO20090507010048

 
 

Slovník