• Česky
  • English
Home
Actions of IEP
News
About IEP
Projects
Old projects
Our offer
IEP in press
Publications
Home arrow IEP in press arrow Praha připravuje projekt car-sharingu
Praha připravuje projekt car-sharingu PDF Print E-mail
There is no translation available, please select a different language.

V mnoha městech západní Evropy funguje systém sdílení automobilů, takzvaný car-sharing. Jedná se o projekt, kdy několik domácností užívá určitý počet vozů, mají je k dispozici prakticky kdykoliv a dělí se o náklady na provoz, údržbu a poplatky.

Nyní se na podporu podobného projektu chystá také metropole. Nebude zatím car-sharing přímo podporovat, ale zapojí se do něj například vyhrazením parkovacích míst.

"Car-sharing může mít mnoho podob," sdělila Právu Michaela Valentová z Ústavu pro ekopolitiku a pokračovala: "Od té, kdy se několik domácností domluví a začnou užívat automobily společně, přes tu, kdy firmy půjčují svá auta zaměstnancům i přes víkend a ti si nemusí pořizovat svá vlastní. Až k variantě, ve které se do projektu zapojí například dopravní podnik určitého města a začne automobily půjčovat on."

Jak funguje

Princip car-sharingu je v tom, že účastníci projektu užívají menší počet vozidel, než kdyby měl každý své vlastní. To jednak snižuje nároky například na parkovací místa a také městu se sníží ekologická zátěž.

Podle Valentové také lidé uvažují racionálněji, když auta nevlastní, ale pouze za poplatek využívají. Jezdí méně, protože necítí takovou potřebu využít několikasettisícovou investici při pořízení vlastního auta. Auto tedy využívají jen tehdy, když ho opravdu potřebují. Car-sharing je vhodný pro lidi, kteří najezdí ročně méně než 15 tisíc kilometrů.

Auta mohou být například zaparkována poblíž výpadovek z města, kam si pro ně zájemci přijedou městskou hromadnou dopravou, nebo poblíž bydlišť účastníků carsharingového projektu.

Car-sharing obvykle provozuje organizace založená k tomuto účelu. Zájemci se u ní zaregistrují a zaplatí paušální poplatek. Poté mají možnost si kdykoli vybrat z nabídky dostupných vozů a objednat si je telefonicky nebo po internetu. Následně vybraný vůz odblokují elektronickou kartou a jedou, kam potřebují. Za to obvykle platí podle počtu ujetých kilometrů plus hodinovou sazbu. Po návratu auto zaparkují, odhlásí se a tím se opět aktivují bezpečnostní systémy. Auta jsou pak k dispozici dalším zájemcům.

Auta na hybridní pohon

"Rádi bychom, aby auta používána v rámci car-sharingu byla šetrná k životnímu prostředí, tedy například vozy na hybridní pohon nebo s nízkou spotřebou pohonných hmot," uvedla dále Valentová.

Rozdíl oproti klasickým půjčovnám automobilů je v tom, že zájemcům je auto k dispozici kdykoliv a car-sharing je také určen pro jinou klientelu. Je to totiž alternativa k vlastnictví auta, což autopůjčovny nejsou.

"V současné době máme jednoho zájemce o provozování car-sharingu, který teď vyhodnocuje problémy s ním spojené. Je před námi dlouhá cesta, než se dostaneme na úroveň například Brém nebo Kielu, kde je car-sharing součástí městské hromadné dopravy," vysvětlila Valentová. V pátek 9. února se bude na Staroměstské radnici konat seminář o car-sharingu, na kterém budou své zkušenosti prezentovat zástupci měst Berlín, Kiel a Brémy, kde systém již řadu let funguje. "Konkrétní projekt pro Prahu ještě nemáme, chceme si především vyslechnout různé možnosti, jak carsharing provozovat.

Město Praha by mělo ale tuto aktivitu podporovat, minimálně vyhrazením parkovacích míst," uvedl pro Právo pražský radní Petr Štěpánek.

Regionální mutace Právo - Praha, 6.2.2007

 
 

Otevřená věda

Slovník