• Česky
  • English
Home
Actions of IEP
News
About IEP
Projects
Old projects
Our offer
IEP in press
Publications
Home arrow IEP in press arrow Půjčená auta - lék na kolony?
Půjčená auta - lék na kolony? PDF Print E-mail
There is no translation available, please select a different language.

 

Praze by podle ekologů mohl pomoci systém sdílení automobilů. Chce jej podpořit i radnice.

Praha - Dlouhé řady zaparkovaných aut, mezi nimiž není jediné volné místo. Rozčilení řidiči jezdí dlouhé minuty kolem dokola, než se nějaké místo uvolní. To je obrázek ze současné Prahy. Za několik let by se však mohlo vše zlepšit. Alespoň podle představ ekologů.

Už příští rok by totiž v Praze mohla podle odhadů radního pro životní prostředí Petra Štěpánka fungovat služba s názvem car-sharing. To v praxi znamená společné používání aut skupinou lidí, která se na tom dohodne. "Tento systém sdílení automobilů funguje v zahraničí už několik let," vysvětluje Michaela Valentová z Ústavu pro ekopolitiku, který se snaží tento systém v Praze zavést. "Zjednodušeně to znamená zbavit se starostí s vlastnictvím vozu a přitom si ponechat možnost jeho užívání," dodala Valentová.

Služba spočívá v tom, že automobily, které vlastní soukromá společnost, jsou rozmístěny na řadě míst ve městě a klienti, kteří zaplatí registrační poplatek, je tak mají neustále k dispozici. Je to tak podobné systému v Karlíně, který umožňuje vypůjčit si na několika místech žlutočerné kolo. "Snižuje se počet automobilů na obyvatele a klesá nápor na parkovací místa," upozornil Štěpánek. Tato služba už funguje několik let na řadě míst Evropy. Například v sousedním Německu jsou auta k dispozici pro devadesát tisíc klientů přibližně ve dvě stě padesáti městech po celé zemi. Velký nárůst zaznamenalo i Švýcarsko, kde se od roku 1993 stalo klienty car-sharingových firem zhruba sedmdesát tisíc lidí.

"Systém také v řadě měst funguje jako doplněk k systému veřejné dopravy, a proto jej již některé dopravní podniky nabízejí jako službu k předplatnému jízdnému," upozorňuje Valentová. A jak by měl tento systém vypadat v Praze? "To je zatím ve stadiu předběžného zjišťování," uvedl Štěpánek. "Teprve až se seznámíme se všemi skutečnosti, budeme uvažovat, jakým způsobem můžeme tuto aktivitu podpořit," dodal.

Odborníci na dopravu jsou však skeptičtí. "Jsem přesvědčen, že to může být dobrá služba, ale nevidím v tom nějakou masovou záležitost," říká Petr Moos. "Na kvalitu ovzduší nebo počet parkovacích míst to mít vliv nejspíš nebude," dodává.

Regionální mutace, Mladá fronta DNES - Praha, 10.2.2007

 
 

Otevřená věda

Slovník